Menshelgen

Den viktigaste helgen

Menshelgen

Den viktigaste helgen

MENSHELGEN

Det här inlägget är en kopia från min egen blogg ”Maria skriver” tidigare i höstas. Det känns viktigt att den här texten får nå så många som möjligt, så därför publicerar jag det på denna sida också.

Det absolut bästa jag har infört i mitt liv det här året är menshelgen. Jag har skrivit om den tidigare och jag kommer säkert att skriva om den många gånger till. Ett uppvaknande har det varit att börja följa min cykels rytm och att ge mig det jag behöver genom månaden. Det kan låta banalt men det är ju inte det. Aldrig någonsin har det pratats om menscykelns rytm som den viktigaste delen för en kvinnas välbefinnande – ingenstans i min uppväxt har jag fått lära mig om denna rytm inom mig själv.

Ju mer i samklang jag blir med min menscykel desto helare känner jag mig som människa. Ett konkret exempel på vad som har hänt sen jag började ge mig själv menshelger, där jag pausar livet och vardagen för några dagar – är att min mensvärk så sakteliga börjats mattats av, jag har haft ganska så smärtsamma mensvärkar i och med att jag har haft endometrios. I vilan under mina blödardagar uppstår ett läkande och för varje cykel som går i denna mensmedvetenhet får jag inte bara mindre mensvärk utan jag lär mig också om hur jag kan ta hand om mig själv genom hela månaden på bästa sätt. Det finns en visdom och stark intuition här inne som talar om, precis det jag behöver.

Jag är inte samma genom hela månaden, jag förändras, vilket också innebär att jag inte kan hålla samma tempo genom hela menscykeln.

Menscykeln berättar när det är dags för vila och när det är dags för aktivitet. Menscykeln har en inneboende rytm som vi alla menstruerande* personer bär inom oss. En inre kompass som berättar precis vad vi behöver. Menscykeln är ur-rytmen och menstruationen är en portal till den djupa djupa visdom, som bor inom oss.

Under menstruationen är vår intuition förstärkt och det finns en direkt länk till källan av Livet – där vi hämtar information, visioner, idéer, kraft, vägledning till vårt eget liv men också till vår omgivning. Menscykeln talar inte bara om för oss vad vi behöver i form av vila eller aktivitet, den ger oss visioner, den berättar vad vi på djupet behöver, den leder oss till vår läkning och den hjälper oss att skapa det som vi är här för att skapa och bidra med.

Menscykeln är vår heligaste portal där vi hämtar kraft & visdom.

Menscykeln har precis som våra årstider i vårt nordiska klimat, unika inre årstider genom loppet av en cykel – inre årstider som vi kan lära oss att uppmärksamma och följa flödet av, snarare än att följa den rytm som samhället och strukturen runtomkring oss har. (En kort introduktion till årstiderna finner du i cykelguiden när du blir prenumerant på mensbreven)

Om vi ska kunna läka, inte bara oss själva, utan hela vår planet, så behöver vi som är menstruerande kvinnor, se till vår inre cykels rytm – där bor det största läkandet. Vi kan inte fortsätta köra på i samma tempo hela tiden, vi behöver stanna upp och börja lyssna inåt.

Här nere delar jag om hur jag skapar min menshelg. 

MENSHELGEN

Det här inlägget är en kopia från min egen blogg ”Maria skriver” tidigare i höstas. Det känns viktigt att den här texten får nå så många som möjligt, så därför publicerar jag det på denna sida också.

Det absolut bästa jag har infört i mitt liv det här året är menshelgen. Jag har skrivit om den tidigare och jag kommer säkert att skriva om den många gånger till. Ett uppvaknande har det varit att börja följa min cykels rytm och att ge mig det jag behöver genom månaden. Det kan låta banalt men det är ju inte det. Aldrig någonsin har det pratats om menscykelns rytm som den viktigaste delen för en kvinnas välbefinnande – ingenstans i min uppväxt har jag fått lära mig om denna rytm inom mig själv.

Ju mer i samklang jag blir med min menscykel desto helare känner jag mig som människa. Ett konkret exempel på vad som har hänt sen jag började ge mig själv menshelger, där jag pausar livet och vardagen för några dagar – är att min mensvärk så sakteliga börjats mattats av, jag har haft ganska så smärtsamma mensvärkar i och med att jag har haft endometrios. I vilan under mina blödardagar uppstår ett läkande och för varje cykel som går i denna mensmedvetenhet får jag inte bara mindre mensvärk utan jag lär mig också om hur jag kan ta hand om mig själv genom hela månaden på bästa sätt. Det finns en visdom och stark intuition här inne som talar om, precis det jag behöver.

Jag är inte samma genom hela månaden, jag förändras, vilket också innebär att jag inte kan hålla samma tempo genom hela menscykeln.

Menscykeln berättar när det är dags för vila och när det är dags för aktivitet. Menscykeln har en inneboende rytm som vi alla menstruerande* personer bär inom oss. En inre kompass som berättar precis vad vi behöver. Menscykeln är ur-rytmen och menstruationen är en portal till den djupa djupa visdom, som bor inom oss.

Under menstruationen är vår intuition förstärkt och det finns en direkt länk till källan av Livet – där vi hämtar information, visioner, idéer, kraft, vägledning till vårt eget liv men också till vår omgivning. Menscykeln talar inte bara om för oss vad vi behöver i form av vila eller aktivitet, den ger oss visioner, den berättar vad vi på djupet behöver, den leder oss till vår läkning och den hjälper oss att skapa det som vi är här för att skapa och bidra med.

Menscykeln är vår heligaste portal där vi hämtar kraft & visdom.

Menscykeln har precis som våra årstider i vårt nordiska klimat, unika inre årstider genom loppet av en cykel – inre årstider som vi kan lära oss att uppmärksamma och följa flödet av, snarare än att följa den rytm som samhället och strukturen runtomkring oss har. (En kort introduktion till årstiderna finner du i cykelguiden när du blir prenumerant på mensbreven)

Om vi ska kunna läka, inte bara oss själva, utan hela vår planet, så behöver vi som är menstruerande kvinnor, se till vår inre cykels rytm – där bor det största läkandet. Vi kan inte fortsätta köra på i samma tempo hela tiden, vi behöver stanna upp och börja lyssna inåt.

Här nere delar jag om hur jag skapar min menshelg. 

SKAPA EN VACKER MENSHELG

Ett första steg för mig att följa min menscykels rytm har varit att börja föra dagbok genom min cykel, där jag skriver hur jag känner mig och hur jag mår i kroppen, kopplat till vilken dag jag är i menscykeln. Dag 1 är den dagen blodet kommer. Jag har lärt mig att min cykel oftast är 28 dagar lång och kan på så vis räkna ut när det är dags för mens i förväg.

Jag för in i min kalender när jag beräknas ha mens, vilket gör att jag kan planera mitt liv och arbete därefter. Menshelgerna blir betydligt mycket lättare att planera in när det står i min almanacka, än om mensen bara skulle komma som en överraskning (som den gjort i större delen av mitt liv). 

Och menshelgen är alltså en helg bara för mig, där jag varvar ner och ger mig en stunds andrum i livet. Menshelgen brukar vara cirka fyra dagar för mig. Om du känner att du inte kan ge dig själv fyra dagar ledigt, så kanske du kan ge dig själv en halv dag till att börja med? Mina dagar har successivt ökat, från att ge mig själv några timmar till att nu ge mig själv flera dagar i min egen menskokong.

Det här ger jag mig under min menshelg:

  • Ledigt från vardagens vanliga sysslor – jag försöker att göra så lite praktiskt som möjligt och min man gör mer av köksarbetet under denna tid
  • Ledigt från omvärlden – jag är inte i sociala medier, kollar inte mejlen och pratar sällan i telefonen.
  • Tid att bara vara och ta tupplurar
  • Tid med dagbok och varm vetekudde på magen
  • Tid i naturen – gärna en termos varm choklad i skogen
  • Tid med mig själv – vänner och familj får vänta till andra dagar i min cykel
  • Tid för skrivande och reflektion
  • Tid för stillsamma promenader
  • Tid för att sitta framför brasan och läsa en bok

Det brukar falla sig naturligt att jag skriver en del under min menshelg, antingen till någon text till min bok eller bara texter till mig själv om hur jag upplever mitt inre under min menshelg.

Tiden jag ger till mig själv i stillhet under min menshelg har varit ett livsuppvaknande och jag känner hur jag läker mig själv genom att ge mig själv det utrymme jag behöver under min menstruation. Det här ger mig så mycket mer förståelse om hur jag fungerar genom hela månaden, inte bara vid menstruationen. Mensvärken har minskat och så även de förmenstruella besvären jag upplevde i form av ilska, irritation och frustration. Istället lär jag mig hur jag kan kanalisera den kraft som menscykeln egentligen besitter, den kraft som så länge skuffats undan men som nu är här och får det utrymme den så länge önskat.

Ju närmre relation jag skapar med mig själv och min cykel desto mer förståelse får jag för det som rör sig i mig genom min månad. Och det är alltså inget svårt och ogreppbart tiostegsprogram som ska följas, det är en dag i taget med mig och min menscykels rytm, i lyhördheten för det som rör sig inom mig lär jag mig om hur jag behöver ta hand om mig själv i min menscykel.

Hur skulle du vilja skapa din menshelg om du fick drömma helt fritt? Kanske finns det något du redan idag vill ge dig själv för att tappa in på din ur-rytm?

Dela gärna här nere i kommentaren om du får någon insikt kring din egen menscykel eller något annat som dyker upp.

Tack för att du har varit här och läst detta inlägg. Jag ser fram emot att dela med mig av min bok, så småningom, där jag djupdyker ännu mer in i detta livsuppvaknande.

Varm kram Maria

*Den naturliga rytmen som finns inom oss, kan vi inte känna om vi äter hormonstörande preparat som till exempel p-piller. Det finns andra naturligare vägar som vi behöver välja för att kunna leva det liv som vi är ämnade att leva. Det här skriver jag av erfarenhet av att ha endometrios och har varit van att ha mycket mensvärk men som läker mig själv genom att uppmärksamma min allra innersta naturliga rytm. Jag slutade med p-piller för cirka tolv år sedan och det är det bästa jag gjort – i det har jag lärt känna mitt inre på helt andra sätt än vad som var möjligt när jag gick på p-piller, då jag kände mig avtrubbad min egen cykel.

SKAPA EN VACKER MENSHELG

Ett första steg för mig att följa min menscykels rytm har varit att börja föra dagbok genom min cykel, där jag skriver hur jag känner mig och hur jag mår i kroppen, kopplat till vilken dag jag är i menscykeln. Dag 1 är den dagen blodet kommer. Jag har lärt mig att min cykel oftast är 28 dagar lång och kan på så vis räkna ut när det är dags för mens i förväg.

Jag för in i min kalender när jag beräknas ha mens, vilket gör att jag kan planera mitt liv och arbete därefter. Menshelgerna blir betydligt mycket lättare att planera in när det står i min almanacka, än om mensen bara skulle komma som en överraskning (som den gjort i större delen av mitt liv). 

Och menshelgen är alltså en helg bara för mig, där jag varvar ner och ger mig en stunds andrum i livet. Menshelgen brukar vara cirka fyra dagar för mig. Om du känner att du inte kan ge dig själv fyra dagar ledigt, så kanske du kan ge dig själv en halv dag till att börja med? Mina dagar har successivt ökat, från att ge mig själv några timmar till att nu ge mig själv flera dagar i min egen menskokong.

Det här ger jag mig under min menshelg:

  • Ledigt från vardagens vanliga sysslor – jag försöker att göra så lite praktiskt som möjligt och min man gör mer av köksarbetet under denna tid
  • Ledigt från omvärlden – jag är inte i sociala medier, kollar inte mejlen och pratar sällan i telefonen.
  • Tid att bara vara och ta tupplurar
  • Tid med dagbok och varm vetekudde på magen
  • Tid i naturen – gärna en termos varm choklad i skogen
  • Tid med mig själv – vänner och familj får vänta till andra dagar i min cykel
  • Tid för skrivande och reflektion
  • Tid för stillsamma promenader
  • Tid för att sitta framför brasan och läsa en bok

Det brukar falla sig naturligt att jag skriver en del under min menshelg, antingen till någon text till min bok eller bara texter till mig själv om hur jag upplever mitt inre under min menshelg.

Tiden jag ger till mig själv i stillhet under min menshelg har varit ett livsuppvaknande och jag känner hur jag läker mig själv genom att ge mig själv det utrymme jag behöver under min menstruation. Det här ger mig så mycket mer förståelse om hur jag fungerar genom hela månaden, inte bara vid menstruationen. Mensvärken har minskat och så även de förmenstruella besvären jag upplevde i form av ilska, irritation och frustration. Istället lär jag mig hur jag kan kanalisera den kraft som menscykeln egentligen besitter, den kraft som så länge skuffats undan men som nu är här och får det utrymme den så länge önskat.

Ju närmre relation jag skapar med mig själv och min cykel desto mer förståelse får jag för det som rör sig i mig genom min månad. Och det är alltså inget svårt och ogreppbart tiostegsprogram som ska följas, det är en dag i taget med mig och min menscykels rytm, i lyhördheten för det som rör sig inom mig lär jag mig om hur jag behöver ta hand om mig själv i min menscykel.

Hur skulle du vilja skapa din menshelg om du fick drömma helt fritt? Kanske finns det något du redan idag vill ge dig själv för att tappa in på din ur-rytm?

Dela gärna här nere i kommentaren om du får någon insikt kring din egen menscykel eller något annat som dyker upp.

Tack för att du har varit här och läst detta inlägg. Jag ser fram emot att dela med mig av min bok, så småningom, där jag djupdyker ännu mer in i detta livsuppvaknande.

Varm kram Maria

*Den naturliga rytmen som finns inom oss, kan vi inte känna om vi äter hormonstörande preparat som till exempel p-piller. Det finns andra naturligare vägar som vi behöver välja för att kunna leva det liv som vi är ämnade att leva. Det här skriver jag av erfarenhet av att ha endometrios och har varit van att ha mycket mensvärk men som läker mig själv genom att uppmärksamma min allra innersta naturliga rytm. Jag slutade med p-piller för cirka tolv år sedan och det är det bästa jag gjort – i det har jag lärt känna mitt inre på helt andra sätt än vad som var möjligt när jag gick på p-piller, då jag kände mig avtrubbad min egen cykel.